• چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024

  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024
این روزها پاریس نقطه تلاقی تکنولوژی و ورزش است؛

اولین المپیک هوش مصنوعی جهان

حتی قطع اینترنت و تخریب بخشی از زیرساخت‌های اینترنتی و کابل‌های فیبر نوری سرویس پهنای باند هم نمی‌تواند مانع از آن شود که المپیک ۲۰۲۴ پاریس را نخستین المپیک هوش مصنوعی جهان بدانیم که تصویری واقعی از نفوذ این تکنولوژی به زندگی روزمره و وقایع جاری جهان را نشان می‌دهد...

حتی قطع اینترنت و تخریب بخشی از زیرساخت‌های اینترنتی و کابل‌های فیبر نوری سرویس پهنای باند هم نمی‌تواند مانع از آن شود که المپیک ۲۰۲۴ پاریس را نخستین المپیک هوش مصنوعی جهان بدانیم که تصویری واقعی از نفوذ این تکنولوژی به زندگی روزمره و وقایع جاری جهان را نشان می‌دهد. پدیده نوظهور و انقلابی صنعت تکنولوژی حالا راهش را به بازی‌های المپیک باز کرده و حتی با فراهم کردن بستر استعدادیابی، دوره‌های بعدی را هم تحت تاثیر قرار داده است. حالا بازی‌های المپیک پاریس قرار است با کمترین خطا در قضاوت و بیشترین دقت در محاسبه امتیازات، خاطره فراموش نشدنی از نخستین دوره برگزاری این بازی‌ها در زیر سایه هوش مصنوعی بسازد.
ایجاد فرصت‌های برابر با استعدادیابی هوشمند
بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان که این روزها در رقابت با غول سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی است، حالا شریک رسمی پلتفرم هوش مصنوعی المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. در واقع اینتل با این اقدام می‌خواهد نشان دهد که به راحتی این عرصه جذاب را به انویدیا واگذار نخواهد کرد. اینتل با ایجاد یک جایگاه ویژه در ورزشگاه دوفرانس، سروصدای زیادی را در میان تماشاگران به راه انداخته است. تماشاگران در این جایگاه امکان انجام تستی را دارند که نشان می‌دهد بدن آنها برای کدام ورزش مناسب‌تر است. آنها می‌توانند به جعبه بزرگ و تاریکی وارد شوند که نورهایی در داخل آن روشن هستند تا دوربین به کمک اندازه بدن هر فرد را بگیرد. سپس فرد باید با حداکثر توانش در این جعبه بدود، دستگاه‌های تعبیه شده را تا جایی که می‌تواند فشار دهد و واکنش‌هایش را با لمس سریع چراغ‌های چشمک‌زن آزمایش کند.
کارمندان شرکت اینتل که در این غرفه کار می‌کنند، با هیجان این روند را پیگیری کرده و تماشاگران را تشویق می‌کنند تا تست‌ها را به خوبی پشت سر بگذارند و ببینند که آیا یک ورزشکار همه‌جانبه هستند یا بهتر است روی یک ورزش متمرکز باشند. در واقع این تکنولوژی از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری اطلاعات بدنی افراد و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها استفاده می‌کند تا مشخص شود که هر فرد در کدام یکی از دوازده رشته ورزشی المپیک، شامل فوتبال، دوی سرعت، تنیس روی میز و... بیشترین استعداد را دارد.
این تکنولوژی سفارشی و ویژه اما تنها مختص تماشاگران بازی‌های المپیک نیست و می‌تواند استعدادهای ورزشی دوره بعد این بازی‌ها از هر نقطه جهان را هم شناسایی کند تا به این ترتیب فرصت حضور ورزشکاران بااستعداد از کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته را فراهم بیاورد. یک نسخه از این تکنولوژی شرکت اینتل در سنگال و با حضور اعضای کمیته بین‌المللی المپیک آزمایش شد. در این آزمایش بیش از هزار ورزشکار جوان از سنگال شرکت کردند و از میان آنها ۴۸ نفر که بالاترین عملکرد را داشتند، شناسایی شدند که حالا در برنامه کمیته ملی المپیک سنگال قرار گرفته‌اند. سارا ویکرز، رئیس دفتر المپیک و پارالمپیک شرکت اینتل، در این مورد به یورونیوز گفت: «شما با صرف هزینه بسیار کم می‌توانید بفهمید که چطور ورزشکاران بااستعداد در رشته‌های مختلف را در تمام نقاط جهان پیدا کنید. امیدوارم این تکنولوژی موثر باشد و ما فکر می‌کنیم که از این طریق فرصت‌های بسیار بیشتری برای ورزشکاران در سراسر دنیا فراهم خواهد شد.»
از چت‌بات کمک‌رسان تا زمان‌سنجی دقیق
هوش مصنوعی اما به کمک ورزشکاران المپیک این دوره هم آمده است. شرکت اینتل یک چت‌بات هوش مصنوعی را برای ورزشکاران ارائه کرده است تا بتوانند تمام سوالات خود را از آن بپرسند؛ از جمله اینکه برای گردش در پاریس به چه مکان‌هایی بروند، کجا غذا بخورند و اینکه چگونه اعتبار آنلاین دریافت کنند. به کمک این چت‌بات عبور از موانع اداری المپیک برای ورزشکاران بسیار آسان‌تر می‌شود، چون می‌توانند پاسخ سوال‌هایشان را در لحظه دریافت کنند. سارا ویکرز درباره این موضوع گفت: «ما بازخوردهای بسیار مثبتی داشته‌ایم که این چت‌بات مشکلات اداری ورزشکاران را به خوبی حل کرده و باعث شده است که روی عملکرد خود تمرکز کنند.»
ورزشکاران همچنین از ابزار مجهز به هوش مصنوعی کمیته بین‌المللی المپیک برای نظارت بر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هم بهره می‌برند که نشانه‌های سوءاستفاده، آزار و پیام‌های ناخوشایند را برای آنها مشخص می‌کند. این ابزار، اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند تا به کمیته بین‌المللی المپیک کمک کند که سوءاستفاده و آزار آنلاین را بهتر تشخیص دهد و در بازی‌های آینده از ورزشکاران بیشتر محافظت کند.
علاوه بر این‌ها، هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای زمان‌سنجی دقیق هم به‌کار گرفته می‌شود. شرکت امگا که از سال ۱۹۳۲ به صورت رسمی وظیفه زمان‌سنجی بازی‌های المپیک را به عهده داشته است، حالا مسوولیت پردازش داده‌های زمانی این بازی‌ها را هم به عهده گرفته. این شرکت در بازی‌های این دوره المپیک، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه کرده است تا کمک کنند مسوولان اطمینان بیشتری از نتایج دقیق داشته باشند. این ابزارها شامل یک ابزار استروبوسکوپی است که امکان سنجش حرکت ادواری یا یکسان را دارد و در مسابقات دوومیدانی و غواصی، ورزشکاران را زیرنظر می‌گیرد و به صورت هوشمند حرکات آنها را دنبال می‌کند.
سهولت دسترسی و امنیت بیشتر
نخستین المپیک هوش مصنوعی، اما قرار نیست فقط متعلق به ورزشکاران یا آنهایی باشد که امیدوارند در فهرست ورزشکاران دوره بعدی قرار بگیرند. علاقه‌مندان و تماشاگران بازی‌های المپیک این دوره حتی از راه دور هم می‌توانند به سادگی این بازی‌ها را دنبال کنند. در گذشته بازی‌های مهم به صورت دستی و از طریق برچسب‌گذاری و برش، انتخاب و ارائه می‌شدند. به همین دلیل این فرآیند کمی زمان‌بر بود و احتمال دسترسی به بازی‌های بیشتر برای تماشا از راه دور را کمتر می‌کرد. حالا اما هوش مصنوعی با تسریع در انجام این اقدامات، فرصت تماشای بازی‌های بیشتری را برای تماشاگران از راه دور فراهم کرده است. سیستم تولید خودکار فیلم بازی‌های مهم شرکت اینتل می‌تواند لحظه‌های مهم ورزشی را در تمام ورزش‌ها و بازی‌ها ثبت کند. این سیستم بر مبنای ویدئوهای آرشیوی بازی‌های گذشته المپیک آموزش داده شده است و به این ترتیب می‌تواند به خوبی پاسخگوی نیازهای مختلف شرکت‌های پخش‌کننده باشد. این در حالی است که شبکه رسانه‌ای NBC به کمک اپلیکیشن Peacock خود پوشش این رویداد را متناسب با اولویت‌های ورزشی هر کاربر و به صورت یک فهرست پخش برجسته ۱۰دقیقه‌ای روزانه انجام می‌دهد. این شبکه مشغول بازسازی صدای آل مایکلز، یک مفسر ورزشی آمریکایی با بیش از ۵۰سال سابقه، با استفاده از هوش مصنوعی است.
طبق اعلام کمیته بین‌المللی المپیک حدود ۳ میلیون بازدیدکننده بلیت تماشای بازی‌های پاریس را گرفته‌اند و تخمین زده می‌شود که گردشگران در طول این بازی‌ها ۲.۶ میلیارد دلار هزینه کنند. سارا ویکرز، رئیس دفتر المپیک و پارالمپیک شرکت اینتل، گفته است که از هوش مصنوعی برای کنترل جمعیت استفاده می‌شود تا جریان و حرکت گردشگران و تماشاگران به خوبی مدیریت شود. در واقع این نظارت مبتنی بر هوش مصنوعی، خطرات امنیتی بالقوه مانند وجود بسته‌های رها شده یا احتمالا تجمعات پیش‌بینی نشده را شناسایی می‌کند. مقامات می‌گویند که از تشخیص چهره استفاده نمی‌کنند، اما گروه‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل نگران هستند که همچنان ویژگی‌های فیزیکی افراد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و حتی احتمال هدف قرار گرفتن افراد رنگین‌پوست به صورت ناعادلانه هم وجود داشته باشد.
با این حال سارا ویکرز استدلال می‌کند که این تکنولوژی به‌طور عمده برای اهداف علمی استفاده خواهد شد. او می‌گوید: «برای تصمیم‌گیری‌های عملیاتی بهتر در مورد نوشیدنی‌ها، حمل و نقل شهری و موارد این‌چنینی که نیاز به دقت بیشتری باشد، از این ابزارها کمک می‌گیریم.» ایلاریو کورنا، عضو کمیته بین‌المللی المپیک، گفته است که المپیک ۲۰۲۴ پاریس را آزمایشی برای هوش مصنوعی می‌بیند، اما او نیم‌نگاهی به بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس هم دارد؛ جایی که انتظار می‌رود هوش مصنوعی نقش مهم‌تر و موثرتری ایفا کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11755
اخبار مرتبط
نظرات شما